A început postul Paștelui. Recomandări pentru regimul alimentar sănătos de post.

Perioada de post este definită ca o perioada de reconectare, de meditație și de curățare a organismului.  Astfel că nutriția are un rol foarte important, atât în partea de curățare și detoxifiere a corpului, dar și pentru o minte mai clară și gânduri mai limpezi. Atenție însă la cum gestionăm restricțiile alimentare, pentru că putem foarte ușor să ne privăm organismul de macro și micro nutrienți esențiali.

A ține post nu înseamnă a elimina în totalitate proteinele sau grăsimile din alimentație. Acestea sunt atât de naturală animală, cât și vegetală. Avem nevoie de proteine zilnic în meniul nostru, căci ele sunt precum cărămizile de construcție pentru corp și se regăsesc în celulele mușchilor, organelor oaselor, dinților. Grăsimile, pe de altă parte, au un rol de baza pentru buna funcționare a creierului și în plus ajută la protecția termică. Dacă vorbim și despre carbohidrați, putem face distincția dintre cei complecși și buni precum legumele, fructele, leguminoasele și cei “răi” precum dulciurile și alimentele procesate. Avem nevoie de carbohidrați buni, căci aceștia sunt sursa noastră principala de energie.

Deci, ce consumăm în perioada de post, astfel încât să ne asigurăm necesarul de nutrienți?

Leguminoasele sunt excelente în această perioada, căci sunt sursă de proteină, conțin multe fibre și sunt bogate în vitamine și minerale.

Soia este o leguminoasa foarte cunoscută, ca înlocuitor pentru carne. Este o sursă de proteină completă (conține 40% proteine ușor digerabile), este bogată în vitaminele din grupul B și acizi grași Omega 3.

Chiar dacă are un conținut important de nutrienți, soia nu este întotdeauna tolerată de organism. Multe persoane, mai ales copiii, pot deveni alergice la soia, în acest caz, acest aliment fiind exclus în totalitate din alimentație. Mai mult, nu este recomandat să folosim soia în exces, căci este bogată în fitoestrogeni care replică hormonii feminini, fapt care poate conduce la dereglări hormonale în special în rândul femeilor.

Mazărea este bogată în vitaminele A, B1, B6, C și K. Boabele de mazăre au un conținut mare de fibre și unul redus de grăsimi și nu au deloc colesterol. Totodată, este o sursă extraordinară de proteine.

Năutul este gustos și cu un conținut bogat de proteine. Reprezintă  o sursă excelentă de fibre, vitaminele B6 și B9, acid folic, mangan, proteine şi minerale precum fier, fosfor, potasiu, calciu, magneziu, cupru și zinc.

Lintea, cu o variație de culori de la verde la roșu, maro, negru sau auriu, înregistrează un conținut ridicat de proteine, fibre și este o sursă importantă de vitamine, cum ar fi complexul de vitamine B, vitamina E, A, C și minerale precum fier, zinc, cupru, potasiu, magneziu, calciu.

Să nu uităm de fasole care are un indice glicemic scăzut, conține și ea  vitamine B și foarte multe fibre. O cană de fasole albă poate să ofere peste 50% din cantitatea zilnică recomandată de fibre. Previne constipația  și este recomandată celor care suferă de sindrom de colon iritabil pentru a preveni crize de tulburări digestive.

Păstăile verzi de fasole prezintă o valoare energetică ridicată între legume, circa 42 de calorii. Conțin  mari cantități de vitamină A şi acid ascorbic, carotină, vitamina B, B2, săruri minerale etc.

Boabele uscate de fasole conțin 23—25% substanțe proteice, circa 56% hidrați de carbon, 2% lipide, având o valoare calorică foarte mare, respectiv 342 calorii la 100 gr produs. Sunt foarte bogate în săruri minerale, în special în potasiu, calciu, magneziu, fosfor, fier. Boabele de fasole conțin cea mai mare cantitate de cupru dintre toate alimentele de origine animală şi vegetală.

Pe lângă leguminoase, avem nevoie și de cereale integrale și pseudo-cereale, pentru a completă și varia dietă de post.

Bulgurul este un amestec de diferite tipuri de boabe de grâu măcinate mare. Se folosește cu precădere în bucătăria asiatică. Este o sursă de carbohidrați sănătoși, este bogat în fibre, fier, magneziu și grupul de vitamine B.

Cous-cous-ul este originar din țările arabe, dar a pătruns cu succes și în bucătăriile europene. Se prepară din partea superioară a boabelor de grâu. Are un conținut scăzut de grăsimi săturate, colesterol și sodiu. În schimb, este bogat în  fibre alimentare, vitamine (acid folic, B8, B3, K) și minerale (potasiu, fosfor, calciu). Este indicat în dietă persoanelor care suferă de boli digestive, cardiovasculare, hepato-renale sau gută.

Quinoa este o proteină completă, dar mult mai ușor digerabilă față de carne. Quinoa nu conține gluten. Reprezintă o sursă importantă de vitamina B2, substanță care contribuie la producerea de energie.  Datorită conținutului de fibre și capacității de absorbire a lichidului, este indicată persoanelor cu probleme ale tranzitului intestinal (balonare, constipație) și celor care doresc să elimine kilogramele în plus.

Hrişca este bogată în vitaminele E, B1 şi B2, dar şi în proteine, carbohidrați, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu şi fier.  Nu conține gluten.

Orezul brun este formă integrală a cerealei, fiindu-i îndepărtat doar stratul superior prin măcinare. Astfel, acesta păstrează întreagă cantitate de fibre și germeni, părțile cele mai bogate în nutrienți, proteine, calciu, fibre, magneziu, zinc și potasiu.

Perioada de post poate fi un prilej minunat de a descoperi gusturi și texturi noi, având în același timp grijă de organismul nostru. Având în vedere că este și un moment de detox, nu trebuie să uităm de protecția ficatului. Ficatul este organul care preia și filtrează toate toxinele și deșeurile din corp. În acest sens, BiTONIC recomandă hepatoprotectorul și hepatoregeneratorul Terra Liver, un supliment alimentar natural pe baza de turmeric, anghinare, colină și piper negru.

Complex hepatoprotector NATURAL cu extract PURE din plante, turmeric si piper negru

Să nu uităm de grăsimile sănătoase pe care trebuie să le consumăm în perioada de post și astfel discutăm despre nuci și semințe. O condiție foarte importantă este că nucile și semințele să fie consumate crude. Cele prăjite au un adaos de sare, grăsimi oxidate, enzime și vitamine distruse de procesarea termică.

Nucile – sunt o excelență sursă de acizi grași esențiali omega 3, magneziu, cupru și alte grăsimi sănătoase mononesaturate. Consumul de nuci protejează sistemul cardiovascular, îmbunătățește funcțiile creierului, protejează sănătatea oaselor și previne formarea pietrelor la bilă. Nucile conțin de asemenea l-arginină, care este un aminoacid esențial pe care corpul îl folosește pentru a produce oxid nitric, necesar pentru a menține vasele de sânge flexibile.

Migdalele sunt o sursă bună de proteine, vitamina E, mangan, magneziu, cupru, vitamina B2, fosfor și vitamina E.

Semințele de în sunt o sursă excelentă de acizi grași Omega 3.

Semințele de dovleac – au efect benefic în protecția prostatei, a oaselor, posedă efecte antiinflamatorii pentru cei care suferă de artrită și ajută la coborârea colesterolului. Sunt de asemenea o sursă foarte bună de zinc, acizi grași esențiali, fier, cupru, mangan, magneziu, proteine și vitamina K. Doi pumni de semințe de dovleac conțin cantitatea de proteine necesară pentru o zi întreagă.

Consumul de semințe de floarea soarelui are beneficii cardiovasculare și antiinflamatorii. Sunt o sursă excelență de vitamina E, acid linoleic, fibre, proteine și minerale precum : magneziu, selenium și fitosteroli care lupta împotriva colesterolului.

Cu un profil similar oului, semințele de cânepă sunt o sursă completă de proteine din regnul vegetal, deoarece conțin toți aminoacizii esențiali necesari organismului uman. 

Semințele de cânepă decorticate conțin 30% proteine, din care 65% este proteină ușor de digerat. Această joacă un rol important pentru organism deoarece este ușor de digerat și stimulează producerea de anticorpi care întăresc sistemul imunitar.

Pentru că nu putem consumă nuci și semințe în cantități mari, specialiștii BiTONIC recomandă că în perioada postului și nu numai, să suplimentăm dietă cu Omega 3, pentru a ajută la funcționarea optimă a sistemului nervos, a celui cardiovascular, dar și pentru o vedere mai bună. Astfel, Golden Oils Forte din gama BiTONIC oferă doză zilnică de omega 3 din sursă pură, extrasă din algă marină și îmbogățită cu Vitamina E, pentru efectul puternic antioxidant.

Totodată, pentru a ajută corpul în procesele de regenerare și pentru susținerea la nivel optim a nivelului de energie și focus, farmaciștii BiTONIC recomandă Red Energy – un complex natural cu 10 minerale și Vitamina C.

Din ce în ce mai multe persoane se informează despre alge și despre beneficiile acestora, astfel că abordăm și noi subiectul.

Spirulina este o  algă albastră-verde, conține 65-71% proteine și este o sursă bogată de vitamina A, B1, B2, B6, E și K. Are aproximativ același conținut de calciu, fosfor și magneziu că laptele și de patru ori mai multă Vitamina B12 decât ficatul crud.

Chlorella conține o cantitate uriașă de clorofilă, dar şi numeroase alte principii active cu proprietăți vindecătoare remarcabile. Conține o cantitate importantă de proteine, acizi grași esențiali, minerale (zinc, fier, magneziu, fosfor, calciu, iod, potasiu), vitamine (A, B1,B2, B3, B6, B12 ,C,E, K).

Clorofila, pe lângă aportul ridicat de energie vitală, are multe efecte benefice asupra sănătății precum:

  • detoxifică și oxigenează celulele;
  • are potențial anticancerigen și antimutagenic;
  • scade în mod semnificativ colesterolul și trigliceridele;
  • este o sursă extraordinară și ușor digerabilă de vitamine și minerale;
  • echilibrează circulația sanguină, curăță intestinele, rinichii și ficatul;
  • ajută la echilibrarea metabolismului;
  • este un excelent antioxidant, ajută la evitarea deteriorării premature a celulelor, are efecte reîntineritoare asupra organismului;
  • hrănește și întărește sistemul circulator;

Pe ambele le puteți găsi în produsul BiTONIC Green Metabolism, un supliment alimentar natural pentru slăbit și detoxifiere.

Postul este un moment excelent pentru revigorarea organismului, atunci când facem alegeri informate.

  • Taguri: post primavara, postul Pastelui
  • Articole

    RSS
    Ascultă-ți inima! Top 5 nutrienți esențiali pentru o inimă sănătoasă
    Ascultă-ți inima! Top 5 nutrienți esențiali pentru o inimă sănătoasă

    Este cunoscut și dovedit deja prin numeroase studii faptul că dieta este factor decisiv în prevenirea și controlul bolilor de...

    Mai departe...
    Relaxează-te! Top 5 nutrienți pentru odihnă, relaxare și somn liniștit
    Relaxează-te! Top 5 nutrienți pentru odihnă, relaxare și somn liniștit

    Atunci când intrăm în starea de relaxare, în organism se secretă mai puțin sau chiar deloc hormoni ai stresului. Ceea...

    Mai departe...