Cum să susținem inima pe timp de caniculă?

Ținând cont de faptul că temperatura medie globală, crește în fiecare an, noi oamenii avem mult de suferit pe baza acestui proces. Deși suntem capabili să supraviețuim și să ne adaptăm la orice schimbare relativ mică ale temperaturilor, expunerea prelungită la temperaturi medii ridicate induce un stres substanțial asupra sistemului cardiovascular uman.

S-a constatat că în timpul unui val de căldură, rata crescută de mortalitate și morbiditate nu este legată direct de căldură, ci este de origine cardiovasculară provocată de răspunsurile termoregulatoare la stresul termic.

Iar în timp ce ființele umane sunt capabile să reziste la temperaturi extrem de ridicate pentru perioade scurte de timp, „încordarea” cardiovasculară indusă de expunerea prelungită la căldură contribuie negativ asupră stării generale de sănătate.

Cum ne afectează canicula?

Oamenii sunt capabili să reziste chiar și la temperaturi de mediu extrem de ridicate, cu condiția ca să poată produce suficientă transpirație, iar mediul să permită evaporarea transpirației respective și să nu existe nici un contact direct cu suprafețele fierbinți. Cu toate acestea, homeostazia fiziologică (proprietatea organismelor vii de a-și menține constante anumite caracteristici fiziologice în diferite condiții de mediu) în astfel de temperaturi extreme este durabilă doar pentru perioade scurte de timp.

Sistemul cardiovascular îndeplinește o funcție vitală atunci când omul este expus la căldură, deoarece acesta e principala cale de transfer convectiv de căldură metabolică către piele, din organele unde este generată.

Dificultățile pe care omul le întâmpină în primele zile de expunere la căldură se datorează în principal insuficienței sistemului cardiovascular și asta apare în rezultatul creșterii ratei cardiace și descreșterea volumului de sânge.

Un sistem cardiovascular sănătos este foarte important în ajustarea fiziologică în aclimatizare.

Pentru a se apăra împotriva creșterii temperaturii de bază, organismul crește fluxul de sânge al pielii și rata de transpirație pentru a disipa căldura. Aceste răspunsuri sunt necesare pentru termoreglare, dar suprasolicită sistemul cardiovascular și necesită o creștere a debitului cardiac, iar patologii precum hipertensiunea arterială și hipercolesterolemia pot îngreuna procesul. Chiar și îmbătrânirea sănătoasă este asociată cu o creștere a fluxului de sânge către piele și scăderea producției glandelor sudoripare ca răspuns  la stresul termic.

Ce categorie de vârstă este cea mai afectată?

Persoanele în vârstă, chiar și în absența bolilor cardiovasculare în exces, sunt populația cea mai vulnerabilă în timpul expunerii prelungire la căldură a mediului, care au rezultate semnificativ mai grave pentru sănătate decât altă categorie de vârstă.

Oamenii în vârstă au un risc de mortalitate mult mai mare în perioada caniculei. Moartea cauzată de căldura excesivă a mediului afectează adulții peste 5o de ani la o rată mai mare decât adulții sub 50 de ani.

Răspunsurile cardiovasculare integrate ale persoanelor tinere și sănătoase, la stresul termic , au fost descrise într-un studiu: prin creșterea temperaturii pielii la 40,5 ° C folosind un costum perfuzat cu apă, cercetătorii au observat o dublare a debitului cardiac în repaus, iar riscul accidentului cerebral a crescut ușor și are loc o redistribuire a fluxului de sânge din circulația către piele.

Oamenii în vârstă sănătoși au un răspuns cardiovascular modificat la stresul termic în comparație cu omologii lor mai tineri. În timpul încălzirii pasive până la limitele toleranței termice, subiecții tineri au avut fluxul crescut de sânge cutanat cu 5.800 ml/min comparativ cu o creștere de numai 2.700 ml/min la subiecții mai în vârstă. Îmbătrânirea mai este și asociată cu o scădere a nivelului de transpirație și scăderea producției de transpirație per glandă. O pierdere de căldură evaporativă atenuată duce la o stocare mai mare de căldură la femei și bărbați mai în vârstă, ceea ce poate exacerba tensiunea cardiovasculară. Stresul termic determină, de asemenea, eliberarea de trombocite în circulație, ceea ce crește riscul accidentelor cardiovasculare.

Omega 3 pentru sistemul cardiovascular

S-a constatat că cei cu o inimă mai sănătoasă, fără hipertensiune arterială și ateroscleroză, au o rezistență mai mare a organismului în fața valurilor de căldură excesivă.

Efecte benefice asupra sistemului cardiovascular îl are și Omega 3, mai ales în reducerea trigliceridelor și lipoproteinelor de densitate joasă, cele care cresc riscul aterosclerozei.

Studii epidemiologice la scară înaltă sugerează că persoanele cu risc de boli coronariene ar trebui să consume acizi grași omega 3. În studiile clinice randomizate, care au înscris pacienți cu boli coronariene, unde li s-au administrat suplimentele cu acizi grași Omega 3 a fost redusă semnificativ rata accidentelor cardiovasculare (moarte, atacuri de cord nefatale, accidente vasculare non-fatale). Suplimentele Omega 3 pot încetini progresul aterosclerozei la acești pacienți.

Cum acționează Omega 3?

Modalitățile prin care acizii grași Omega 3 reduc riscul de boli cardiovasculare sunt încă studiate. Cu toate acestea, cercetările de până acum sugerează că pot:

  • Scade riscul de aritmii, ceea ce poate duce la moarte subită cardiacă.
  • Scade riscul de tromboză, ceea ce poate duce la atac de cord și accident vascular cerebral.
  • Scade nivelul trigliceridelor.
  • Scăderea vitezei de creștere a plăcii aterosclerotice.
  • Îmbunătățirea funcției endoteliale (ex: asigură un echilibru între vasodilatație și vasoconstricție)
  • Reduce răspunsul inflamator.

Foarte mult contează de unde suplinim acești acizi grași. Îi putem consuma prin intermediul alimentelor (somon, ton, sardine, etc.) sau cu ajutorul suplimentelor alimentare de calitate medicală.

De ce optăm pentru Omega 3 din alge marine?

Știai că peștii nu sintetizează Omega 3, dar îl obțin de la microalgele marine? Peștii acumulează Omega 3 în țesutul lor, deoarece mănâncă fitoplancton, care respectiv a consumat microalge în prealabil. Sursa principală de Omega 3 EPA și DHA sunt algele, iar prin alegerea suplimentelor alimentare cu Omega 3 din alge marine previi toxicitatea și poluanții din pește, dar mai ales are și un impact pozitiv asupra mediului!

Complex natural de Omega 3 din alge marine și Vitamina E

BiTONIC Golden Oils Forte este o sursă sigură de Omega 3 ce provine din alge marine combinat cu vitamina E.

Rolul vitaminei E este necesar pentru a susține metabolizarea acizilor grași Omega 3, dar și pentru efectul puternic antioxidant care asigură integritatea de durată pentru Omega 3, întrucât la contactul cu oxigenul sunt ușori oxidativi. Plus la asta, mai e și un bonus pentru frumusețea pielii tale.

BiTONIC Golden Oils Forte îți asigură doza zilnică de Omega 3 și îți susține inima în orice situație!

Surse științifice: [1] [2] [3]
  • Taguri: inima, Omega 3
  • Articole

    RSS
    Slăbim sau nu în somn? Află cum influențează somnul asupra siluetei.
    Slăbim sau nu în somn? Află cum influențează somnul asupra siluetei.

    Știai că somnul joacă un rol important în echilibrul energetic al organismului? S-a demonstrat că deficitul de alimente sau înfometarea...

    Mai departe...
    Rolul calciului în menopauză - tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătită de menopauză
    Rolul calciului în menopauză - tot ce trebuie să știi pentru a fi pregătită de menopauză

    Știai că anume calciul este un element esențial pentru organism și cel mai abundent mineral din corpul uman? Aproximativ 99%...

    Mai departe...