Cauzele apariției stării de oboseală. Top 5 nutrienți pentru contracararea stării de oboseală

Te-ai gândit vreodată că starea de oboseală poate să îți ofere numeroase indicii cu privire la starea ta de sănătate și la bunăstarea fizică și emoțională? Oboseala este de fapt o reacție a corpului nostru, un mecanism de apărare, împotriva suprasolicitării fizice sau psihice.

De ce ne simțim obosiți?

Una dintre principalele cauze este lipsa somnului sau calitatea scăzută a acestuia. Un adult are nevoie în medie de 7-9 ore de somn pe noapte, cu ora de culcare înainte de miezul nopții. În timpul somnului, toate organele trec printr-un proces de regenerare, astfel că este important să menținem o rutină sănătoasă a somnului. În lipsa acesteia, apare inevitabil senzația de oboseală,  lipsa de concentrare și chiar iritabilitate.

O altă cauză a stării de oboseală este stresul și efectul extrem al acestuia de burn-out. Practic, în acel moment, corpul  este epuizat, fără energie și cu depozitele de vitamine și minerale golite. Stresul poate conduce și la scăderea apetitului sau la o alimentație dezechilibrată, care aduce noi provocări organismului prin privarea de nutrienții esențiali.

Pentru o stare bună de energie avem nevoie să urmăm o dietă echilibrată, bogată în nutrienți, care să ne hrănească corpul și mintea, totodată. Vitamina C este de bază pentru efectul său antioxidant și pentru capacitatea de a oferi un boost de energie. Fierul și Magneziul sunt de asemenea 2 elemente esențiale, de care avem constant nevoie pentru a contracara stările de oboseală. Lipsa fierului în organism, care apare datorită absorbției deficitare, infecții, neoplazii, pierderi cronice de sânge, determină anemie, care are că prima manifestare astenia fizică.

Anemia poate fi cauzată atât de o carență de fier, dar și de vitamina B12 sau de acid folic. Fierul este absolut necesar pentru formarea sângelui, acesta fiind parte componentă a hemoglobinei care formează oxigenul din sânge. Dat fiind faptul că sângele transporta oxigenul în întregul corp, în cazul deficitului de fier, celulele au mai puțin oxigen la dispoziție, iar atunci când creierul este alimentat cu oxigen în cantitate insuficientă, se instalează starea de oboseală.

Fierul este prezent în alimentele de origine animală (carne, ouă, lapte) și în leguminoase sau produse pe baza de cereale integrale.

Vitaminele B susțin organismul în menținerea metabolismului energetic și contracarează oboseală. Sunt recomandate și pentru reglarea activității hormonale. Lipsa vitaminei B12 poate conduce la anemii sau poate slabii pereții celulari, astfel că se îngreunează transportul nutrienților.

Vitamina B12 poate fi generată de bacterii și este găsită și în carne și lapte. Pentru cei care au o dietă strict vegană sau vegetariană, nivelul vitaminei B12 este foarte scăzut. De aceea, oamenii se confruntă cu schimbări metabolice și trec de la un nivel de energie la altul, simțindu-se în cele din urmă obosiți. 

Pentru contracararea stărilor de oboseală și pentru susținerea organismului, experții BiTONIC vă recomandă produsul Red Energy, un complex natural de 10 minerale și Vitamina C, creat pentru a oferi mai multă energie, pentru putere de concentrare și stare de bine și BiTONIC Rosa Spirit – un complex de vitamine B extrase prin presare la rece din 14 fructe și 5 legume.

Complex anti-stres complet NATURAL, cu vitamina B, extract de fructe și legume

Deshidratarea este o altă posibilă cauza a oboselii, mai ales când această este însoțită de dureri de cap. Deshidratarea duce la scăderea debitului cardiac și implicit a perfuziei organelor vitale. Transportul substanțelor nutritive și a oxigenului către țesuturi este asigurat de către apă. Avem nevoie de minim 8 pahare cu apă pe zi, pentru o hidratare corespunzătoare a organismului.

Bolile endocrine, în special hipotiroidia, bolile cardiace (insuficientă cardiacă) sau bolile pulmonare pot fi alte cauze ale stărilor de oboseală. Și în perioada de convalescență, de revenire după boli sau infecții, se poate resimți senzația de slăbiciune.

Diabetul zaharat, în special cel dezechilibrat, poate induce oboseală. Menținerea nivelului glicemiei la valori optime, tratarea corectă a cauzelor care pot dezechilibra glicemia, exercițiul fizic și alimentația corectă sunt importante pentru pacientul diabetic, la care oboseală diurnă poate fi expresia unui diabet insuficient controlat.

Apneea de somn este și ea o posibilă cauză a stării de oboseală. Practic, prin scurtele opriri ale respirației în timpul somnului se ajunge la o oxigenare insuficientă, care determină stări de moleșeală pe timpul zilei.

Moleșeala, oboseala continuă și incapacitatea de concentrare sunt, de  cele mai multe ori, rezultate ale unor factori pe care îi putem controla printre aceștia numărându-se și regimul alimentar.

Avem nevoie din belșug de fructe, legume și verdețuri, leguminoase, oleaginoase, de produse de calitate superioară  din rândul alimentelor din carne, lactate și ouă.

Experții în nutriție consideră că lipsa de energie, de anxietate și slăbiciune musculară este datorată de cele mai multe ori nivelurilor scăzute de Vitamina D și B12.

Majoritatea persoanelor adulte suferă de deficiență de vitamina D, în parte pentru că nu se expun suficient la razele solare, dar și pentru că absorbția din alimente este una redusă. De aceea, se recomandă administrarea de suplimente naturale cu vitamina D, mai ales în perioada sezonului rece.

Carențele de vitamine B, pot induce și stări de anxietate și depresie, care mai departe pot cauza oboseală, moleșeală și slăbiciune. Suplimentarea este recomandată și în acest caz, alături de practicarea de exerciții fizice. Se recomandă 30 de minute de activitate pe zi, pentru o stare de bine.

Surse: [1] [2] [3]
  • Taguri: oboseala
  • Articole

    RSS
    Importanța și rolul alimentației în recuperarea post-covid
    Importanța și rolul alimentației în recuperarea post-covid

    Cu fiecare lună care trece sub semnul pandemiei de COVID-19, cercetările și studiile medicale avansează și ne ajută să înțelegem...

    Mai departe...
    Cum ne “revenim” după mesele grele de sărbători
    Cum ne “revenim” după mesele grele de sărbători

    Pentru o bună parte dintre noi, inevitabilul s-a produs! Și anume, masă de Paște a fost îmbelșugată, iar digestia îngreunată....

    Mai departe...